Praktische zaken

gezellige borrel op een mooi terrasPICKNICKS
De tocht wordt begeleid door een cateringteam dat vrijwel dagelijks op allerlei mooie locaties gezellige picknicks verzorgt op hoog niveau (zowel inhoudelijk als boven de boomgrens).

DINERS
De dagelijkse gezamenlijke diners beginnen om 20.00 uur en worden in één of meerdere eetzalen van het hotel geserveerd waarin men ook overnacht en ontbijt, tenzij men voor een ‘budget-arrangement’ heeft gekozen.
Later op de avond wordt in de eetzaal of op het terras bij het zwembad een after-dinner koffie gedronken. Dit gebeurt tijdens de briefing van de Toerleider (ofwel ‘Ritmeester’) over de komische voorvallen eerder op de dag en over de hoogtepunten in het programma voor de volgende dag.

BAGAGETRANSPORT
Voor de vaak krap bemeten cabrio’s wordt bagagetransport tussen de hotels verzorgd. Ook mag men zeer bijzondere, niet te omvangrijke of zware, onderdelen meegeven.

KLASSE INDELING
Voor deelname aan één of meer nostalgisch/sportieve alternatieve trajecten per dag, kan bij sommige evenementen worden ingeschreven in de Rally-, Sport- of Macho-klasse. Daarbij krijgt de Sportklasse een wat vriendelijker rijtijd, of minder kilometers dan de zwaardere Rallyklasse. De Machoklasse rijdt dezelfde route als de Sportklasse, maar kent geen tijdstrafpunten, behoudens op de laatste dag.
De overige deelnemers worden automatisch in de Toerklasse ingedeeld, die de toeristische trajecten geheel in eigen tempo rijden.

oldtimer rijdt door een mooi stadjeCATEGORIE INDELING
In de Rally- en Sportklasse worden de auto’s naar leeftijdscategorie ingedeeld:
- Old Timers : ouder dan 25 jaar
- Klassiekers: 8 – 25 jaar oud
- Eigentijds : max. 7 jaar oud
Veranderen van auto is altijd toegestaan. Vermeld dit wel altijd zo snel mogelijk. Na de Final Check pal voor de start wordt de categorie-indeling na een autowissel niet meer gewijzigd!

RALLYSCHILDEN
Per equipe worden 2 schilden naar internationaal model verstrekt. Het voeren ervan is niet verplicht, maar bevordert de onderlinge herkenning en maakt de foto’s vele malen leuker.

STARTNUMMERS
Niet van belang: men kiest zijn eigen starttijd, dagelijks vanaf 09.00 uur. Wie een speciaal startnummer leuk vindt, mag daar om vragen.

KILOMETERS OF MIJLEN
In de routebescheiden worden alle afstanden zowel in kilometers als in mijlen vermeld. Speciale “Tripmasters” zijn weliswaar gemakkelijk, maar bij de NRS in feite overbodig. Daarbij is een dagteller met liefst 1 cijfer achter de komma wel nuttig, maar ook niet echt noodzakelijk: de Bol-Pijl schetsjes geven zoveel informatie dat er niet op die afstanden gelet hoeft te worden. Onderweg naar de start kan op de snelweg de afwijking van de eigen kilometerteller even gecontroleerd worden.
Wie toch liever op de afstanden in het routeboek wil rijden, of die afstanden na foutrijden gemakkelijk wil corrigeren, of een kilometerteller met sterke afwijking heeft, kan overwegen om via de NRS met hoge korting zo’n gemakkelijke teller (merk: Terratrip) te laten inbouwen. Het helpt soms echtelijke ruzies te voorkomen. En één zo’n teller kan je makkelijk – net als TomTom – in verschillende auto’s gebruiken.

Technische keuring van een autoPECH ONDERWEG
Zie onderdeel Service op deze website.

GSM-TELEFOONS
Geadviseerd wordt een GSM mee te nemen, waarmee bij onverhoopte pech snel assistentie bij de NRS kan worden aangevraagd via telefoonnummers die overal in de routebescheiden vermeld staan.

KLEDING
U behoeft geen uitgebreide garderobe mee te nemen, al zal menigeen zich in hotels met 3 of 4 sterren wat stemmiger willen kleden voor het diner. Dat hoeft echter niet. Smokings en dergelijke zijn bij de NRS zéér ongebruikelijk.

MOOI WEER GARANTIE
Dankzij de befaamde “mooi weer garantie” van de Ritmeester – alleen zolang de zon schijnt – wordt cabriorijders geadviseerd altijd met pet te rijden om zonnesteek te voorkomen.

HUISAPOTHEEK, EHBO
De toerleiding beschikt over een uitgebreide huisapotheek, voor de meest uiteenlopende kwalen die zich onderweg blijken voor te doen. Dat varieert van tranende ogen tot zonnebrand, van indigestie tot wagenziekte en van zonnesteek tot kater. Wie speciale medicijnen op recept gebruikt, dient niet te vergeten deze zelf mee te nemen.
Diverse mede-organisatoren hebben een EHBO-diploma, in de Cateringbus zit een EHBO-koffer, en meestal zit er wel een dokter in de zaal.

auto op mooie bergwegSOLORIJDERS
Dit is bij de NRS toegestaan, en is in zo’n clubritje met BolPijl routeboek zeker haalbaar. Het inschrijfgeld is gebaseerd op deelname van equipes bestaande uit twee personen, zodat van solorijders een extra bijdrage in de algemene kosten gevraagd moet worden. Die staat los van de toeslag voor een eenpersoons kamer.

NIET-VOORDEURDELERS
De mailings kunnen naar keuze aan de bestuurder óf de navigator worden gezonden. Voor een geringe toeslag wordt alle informatie aan beiden toegezonden. Alleen in dat laatste geval kan dan om gescheiden facturering worden gevraagd.

SPECIALE WENSEN & DIEET
Geef altijd tijdig eventuele wensen of problemen rond trappenlopen, hernia, brandangst, rolstoel, allergieën etcetera aan. Dat geldt ook voor een eventueel dieet: denk aan glutenvrij, vegetarisch, of meldt dat u liever geen varkensvlees, vis of schaaldieren krijgt voorgezet. Geef dan ook aan wat wél!